Vejles rådgivere besøger Stoplinien

Tina lytter med på samtale hos Stoplinien
Tina lytter med på samtale hos Stoplinien

Hvad er det egentlig, vi henviser til, når vi opfordrer borgerne i Vejle kommune til at ringe til Stoplinien? Det spørgsmål har rygestopteamet fra Vejle Kommune ofte stillet sig selv og hinanden, uden at gøre mere ved det. Derfor arrangerede vi et besøg på Stoplinien for ved selvsyn at se og ikke mindst høre hvad der foregår på 80 31 31 31.

Vi er meget begejstrede! Efter et godt oplæg fra Lene Krusaa og Beate Simonsen om Stoplinien, hvor bl.a. resultater fra Vejle blev inddraget, blev vi fordelt på phoner-kontorerne, hvor vi med headsets kunne følge med i samtalerne med borgerne.

Det var lærerigt at lytte med på opfølgninger på vejleborgere, som havde deltaget i rygestopforløb hos os, og høre borgernes vurderinger af vores kurser. Særlig stort indtryk gjorde det at opleve, hvor stor effekt et opkald har på en eks-ryger eller tilbagefalds-ryger. Rådgivning via telefonen har afgjort sin berettigelse og kan i samspillet med de kurser vi udbyder i kommunen sikre flere succesrige rygestop.

Konklusionen i Vejle er at vi vil gøre endnu mere ud af at gøre vores borgere opmærksomme på Stopliniens kompetente og gratis tilbud om en samtale.

Tina Kreutzer, sundhedskonsulent, Vejle.